۱۳۹۱ آذر ۲۰, دوشنبه

همکاری گستردۀ ایران و کره شمالی در زمینۀ موشکی

منابع خبری در سئول نوشتند که رهبران کره شمالی در تلاشند که قطعات آسیب دیدۀ موشک جدید خود را با همکاری کارشناسان ایرانی تعویض کرده تا هر چه سریعتر آن را پرتاب کنند. دولت پیونگ یانگ دیروز یکشنبه اعلام کرد که پرتاب موشک جدید بالستیکی اش را که قرار بود بین دهم تا بیست و دوم دسامبر پرتاب کند، به دلایل فنی به تأخیر انداخته است.

 جراید کره جنوبی با استناد به تصاویر ماهواره ای نوشته اند که کره شمالی در حال تعویض قطعات آسیب دیده و طبقۀ سوم موشکی است که آمادۀ پرتاب کرده است. 

جراید کره جنوبی همچنین تصریح کرده اند که یک گروه از کارشناسان ایرانی هم اکنون سرگرم فعالیت به روی موشکی هستند که کره شمالی قصد دارد به زودی پرتاب کند.

 همین منابع می افزایند که همکاری های ایران و کره شمالی در زمینۀ توسعۀ موشک های دوربرد که از دهۀ ۱۹۸۰ آغاز شده بمراتب گسترده تر از گذشته شده است.

 منابع آگاه در سئول می افزایند : پس از آنکه کره شمالی در آوریل گذشته در پرتاب موشک جدید بالستیکی خود با شکست روبرو شد، مقامات پیونگ یانگ از دولت ایران تقاضای کمک کردند. 

در اوایل ماه جاری، خبرگزاری ژاپن به نقل از منابع دیپلماتیک در غرب نوشت که دولت ایران برای تقویت همکاری هایش با پیونگ یانگ در زمینۀ توسعۀ موشک های بالستیکی یک گروه از کارشناسان نظامی خود را از اکتبر گذشته به کره جنوبی اعزام کرده است. 

دولت آمریکا مدعی است که کره شمالی مواد لازم برای تولید موشک های بالستیکی را در اختیار جمهوری اسلامی ایران قرار داده است. 

دولت پیونگ یانگ همانند ایران مدعی است که قصد دارد به زودی ماهواره ای را به وسیلۀ موشک در مدار زمین قرار بدهد. کارشناسان معتقدند که این قبیل آزمایشات بخشی از برنامۀ اتمی دو کشور برای حمل کلاهک اتمی است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر