۱۳۹۱ مرداد ۱۸, چهارشنبه

هدیه روز خبرنگار؛ سیلی و بازگشت زندان


دیروز همزمان با روز خبرنگار، احمد زیدآبادی، روزنامه نگار سرشناس ایرانی به زندان بازگشت، یک خبرنگار سیلی خورد و مهسا امرآبادی در نامه ای از زندان اوین با اشاره به سانسورها و فشارها بر روزنامه نگاران نوشت در زندان بودن حداقل دغدغه اطلاع رسانی را کمی آرام می کند.
۱۷ مرداد ماه در تقویم جمهوری اسلامی روز خبرنگاراست. روزی که ۱۴ سال پیش به پیشنهاد انجمن صنفی روزنامه نگاران و وزارت ارشاد به مناسبت کشته شدن محمود صارمی، خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی به دست طالبان، روز خبرنگار نام گرفت. آخرین خبری که این خبرنگار به خبرگزاری ایرنا مخابره کرد خبر سقوط مزار شریف بود.
دیروز اما محمود احمدی نژاد، رئیس دولت نهم در حالی از برخی برخوردهای تند نسبت به رسانه‌ها و بستن برخی روزنامه‌ها و وبلاگ‌ها انتقاد می کرد و میگفت"چه اتفاقی می‌افتد حالا اگر انتقادی به شما شود؟ آیا با بستن روزنامه‌ها و وبلاگ‌ها درست می‌شود؟ خدا و مردم که می‌بینند" که بعد از انتخابات ریاست جمهوری خرداد ۸۸ و اعلام نام او به عنوان برنده انتخابات، یک روزنامه نگار در خیابان کشته شد، یک روزنامه نگار در زندان جان باخت، دهها روزنامه نگار بازداشت و به حبس های طولانی محکوم شدند، ده ها روزنامه توقیف و دهها روزنامه نگار دیگر ناگزیر از ترک وطن شدند و کسی کلمه ای از وی نشنید.
محمود احمدی نژاد بدون اشاره به بازداشت های فله ای روزنامه نگاران و توقیف های فله ای روزنامه های منتقد دولت گفته است: "از دید ما همه رسانه‌ها محترمند... رسانه باید آزادگی داشته باشد و حقیقت را بگوید گرچه علیه خودش باشد "باید توجه داشته باشیم که خبرنگار اول یک انسان و هموطن است. گیرم که اشتباهی مرتکب شد یا بعضا انتقادی کرد؛ آیا سقف آسمان به زمین می‌چسبد که این برخوردها صورت می‌گیرد؟ اگر قرار بود بستن وبلاگ، کسی را نجات دهد، خیلی اتفاقات می‌افتاد. البته اگر جایی قانون زیر پا گذاشته و حقی تضعیف شد باید بر اساس قانون برخورد شود. نمی‌گویم که هیچ برخوردی نشود ولی اینکه خودمان شاکی باشیم و خودمان نیز قاضی باشیم، مثلا بگوییم فلانی به من توهین کرده و من شاکی هستم و خودم نیز تصمیم می‌گیرم، درست نیست".
این اظهارات در حالی از زبان رئیس دولت نهم بیان می شود که در میان احکام صادره برای روزنامه نگاران، شکایت دفتر ریاست جمهوری یا اتهام توهین به رئیس جمهور از موارد اصلی برای صدور حکم زندان یا شلاق بوده و بسیاری از روزنامه ها براساس شکایت دفتر رئیس دولت نهم یا نزدیکان او توقیف شده اند تا آنجا که دبیر سیاسی خبرگزاری مهر دیروز با مخاطب قرار دادن محمود احمدی نژاد گفته است: "تیغه اول مجموعه اطرافیان شما یعنی دفتر رئیس جمهور، معاون اول و برخی از وزیران کابینه به عنوان مهمترین ناقضان این موضوع با شکایت های متعدد خود از رسانه ها هستند".

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر