۱۳۹۰ اسفند ۱۴, یکشنبه

بریتانیا: انتخابات مجلس ایران آزاد و عادلانه نبود

به دنبال برگزاری انتخابات مجلس نهم شورای اسلامی در ایران در روز جمعه، ۱۲ اسفندماه، وزارت امور خارجه بریتانیا اعلام کرد که این رأی‌گیری «آزاد و عادلانه نبوده» و خواست مردم ایران را منعکس نکرده است.
به گزارش خبرگزاری رویترز، ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا، روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد که مدت‌ها است که مشخص شده است انتخابات در ایران «آزاد و عادلانه نیست».
او افزود رژیم ایران به جای آن‌که در انتخابات مجلس به مردم فرصت دهد تا آزادانه نماینده خود را انتخاب کنند، «از رأی مردم به عنوان محکی برای آزمایش وفاداری آنها (به نظام) استفاده کرده است».
نهمین دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی در حالی برگزار شد که از یک سو بسیاری از اصلاح‌طلبان این انتخابات را تحریم کرده و از مردم نیز خواستند تا به پای صندوق‌های رأی نروند و از دیگر سو، وفاداران به نظام جمهوری اسلامی و مقام‌های مختلف ایران ضمن تشویق همگان به حضور پای صندوق‌های رأی، اعلام کردند که حضور مردم در انتخابات به معنی تأیید رهبری و حکومت است.
وزیر امور خارجه بریتانیا روز جمعه با تأکید بر جریان داشتن «فضای ترس» و «سرکوب صداهای مخالف» در ایران افزود که در انتخابات اخیر مجلس در ایران، «بررسی سفت و سخت نامزدهای انتخاباتی و سرکوب مداوم مخالفان، از جمله دوام حصر  خانگی دو تن از رهبران مخالفان» عرصه را بر نامزدهای انتخاباتی تنگ کرده بود.
وی افزود: «در این شرایط تعجب‌آور نیست که اکثر اعضای جناح اصلاح‌طلب ایران تصمیم بر عدم شرکت گرفتند و این انتخابات تبدیل شد به رقابتی داخلی میان محافظه‌کاران حکومت. به همین دلیل، ما معتقدیم که این انتخابات نمایانگر خواست مردم (ایران)‌ نبوده است.»
انتخابات نهمين دوره مجلس روز جمعه ساعت هشت صبح آغاز شد و پس از پنج ساعت تمديد در ساعت ۲۳ به پايان رسيد. در این رأی‌گیری حدود سه هزار و ۵۰۰ کانديدا برای اخذ ۲۹۰ کرسی مجلس با يکديگر رقابت می‌کردند.
پیش از برگزاری این انتخابات، نهادهای بين‌المللی طرفدار حقوق بشر اعلام کرده بودند که به «دليل رد صلاحيت‌های خودسرانه و ايجاد محدوديت‌های شديد» امکان برگزاری «انتخابات عادلانه» در ايران وجود ندارد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر