۱۳۸۹ آذر ۱۷, چهارشنبه

دیده بان حقوق بشر از وضعیت وخیم سرکوب دانشجویان در ایران گزارش داد

به مناسبت روز دانشجو در ایران، سازمان ديده بان حقوق بشر با انتشار بيانيه ای ضمن اعلام اینکه "دولت محمود احمدی نژاد طی سالهای اخیر اقدامات وسیع و گسترده ای را برای خنثی کردن مخالفان در دانشگاه های ايران همچنین اسلامی کردن آموزش عالی در پيش گرفته"خاطرنشان کرد, در حال حاضر دهها دانشجو در ايران در زندان و بازداشت بسر می برند و صدها دانشجوی ديگر اخراج و محروم از تحصیل شده اند.
به گزارش تارنمای این سازمان غیر دولتیِ مدافع حقوق بشر، دانشگاه های ايران بيش از پيش از سوی دولت ايران تحت فشار قرار دارند و وزارت علوم نیز در مقام اول ارگانهای دولتیِ سرکوب و اخراج مخالفان دانشجویی و دگراندیشان در حوزه دانشگاه دارد.
همچنین آمده است "حضور گروه های دانشجویی هوادار حکومت بیشتر شده و فشار کمیته های انضباطی افزایش یافته است جو استورک، معاون بخش خاورميانه ديده بان حقوق بشر، می گوید که علیرغم تمامی این فشارها، دانشجویان در خط اول مبارزه برای آزادی در دانشگاه ها و جامعه حضور دارند.
ديده بان حقوق بشر به نقل از يکی از منابع نزديک به گروه دانشجويی دفتر تحکيم وحدت می نويسد که بيش از ۷۰ دانشجو در حال حاضر در زندان به سر می برند.
اين نهاد مدافع حقوق بشر همچنين می نويسد که از سال ۲۰۰۵، دولت احمدی نژاد بيش از ۲۰۰ دانشجو را به دلايل مسائل سياسی و مذهبی از ادامه تحصيل ممنوع کرده است.
این سازمان مدافع حقوق بشر همچنین به احکام بلند مدت زندان برای برخی از دانشجویان از جمله مجید توکلی و بهاره هدایت اشاره کرده است.
دیده بان حقوق بشر همچنین می نویسد که گروه های مختلف دانشجویی از جمله تحکیم وحدت، ادوار تحکیم وحدت و شورای دفاع از حق تحصیل از سوی دولت تحت فشار بوده اند.
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران نیز با انتشار گزارشی با عنوان "ستاره های مجازات: تبعیض و محرومیت نظام مند در آموزش عالی ایران"، از جمهوری اسلامی خواست سریعا به سیاست خویش مبنی بر محروم ساختن دانشجویان دانشگاه از تحصیلات عالی به دلیل فعالیت های صنفی، عقاید سیاسی و مذهبی شان خاتمه دهد و به آزادی های عقیده و بیان انجمن ها و تجمع آنها احترام بگذارد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر