۱۳۸۹ آذر ۹, سه‌شنبه

ترافیک اسلحه ایران در افریقا

یک حادثه قاچاق اسلحه که یک شاخه خاص از سپاه پاسداران و سپاه قدس در آن دست داشتند، چندین هفته است که میان تهران و دو کشور افریقا یعنی نیجریه و گامبیا مساله ایجاد می‌کند؛ ایران که به دنبال جلب حمایت کشورهای خارجی بود سعی می‌کرد همراهی گامبیا را بدست بیاورد. گامبیا روز سه شنبه ۲۳ نوامبر از قطع روابط دیپلماتیک با ایران خبر دارد و از تمامی نمایندگان ایران خواست که ظرف چهل و هشت ساعت گامبیا را ترک کنند.
نیجریه هم روز ۱۲ نوامبر به شورای امنیت سازمان ملل به صورت رسمی اطلاع داد که به احتمال زیاد ایران یکی از قطعنامه‌های سازمان ملل در سال ۲۰۰۷ برای منع صدور سلاح را زیرپا گذاشته است.
همه‌چیز روز ۲۶ اکتبر زمانی شروع شد که ماموران گمرگ نیجریه در بندر لاگوس یک کشتی حامل اسلحه را توقیف کردند. در سیزده کانتینر، موشک، اسلحه اتوماتیک، نارنجک، خمپاره‌انداز و مهمات وجود داشت. همه این تجهیزات هم از ایران می‌آمد و کانتینرها هم در بندرعباس بار زده شده بودند و بعد با کشتی یک شرکت حمل و نقل فرانسوی به سمت افریقا فرستاده شده بودند. این شرکت به سرعت تصریح کرد که کانتینرها تحت عنوان «جعبه‌های پشم شیشه و تخته‌های سنگی» ثبت شده بودند و مسئولیتشان به فردی ایرانی بوده که نامش در هیچ لیست تحریم سازمان ملل وجود ندارد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر