۱۳۸۸ آبان ۱۹, سه‌شنبه

آشنايي با مترو كپنهاگ


مترو كپنهاگ- پايتخت دانمارك- داراي 2 خط، 22 ايستگاه و 21 كيلومتر طول است.
هر روز 120.000 نفر از اين مترو استفاده مي‌كنند.
مترو در 19 اكتبر 2002 افتتاح شد و هم‌‌ اينك تا فرودگاه ادامه دارد.
سيستم مترو بدون راننده و داراي 34 قطار سه كابينه است.
قطارها در طول روز هر 6 دقيقه، در ساعات شلوغ هر 4 دقيقه و شب‌ها هر 15 دقيقه يك‌بار تردد مي‌كنند.
قرار است خط دايره‌اي شامل خطوط 3 و 4 در سال 2018 افتتاح شود و قسمت‌هاي مركزي را به حومه متصل كند.
مترو كپنهاگ روگذر بوده، در مركز شهر از زير زمين مي‌گذرد.
ايستگاه‌ها:
از مجموع 22 ايستگاه موجود، 9 ايستگاه در زير زمين، 6 ايستگاه در اعماق و 3 مورد فاصله چنداني تا سطح زمين ندارند. طراحي همه آن‌ها يكسان و به خاطر ستون 5 متري جلوي ايستگاه‌ها كه جنبه اطلاعاع‌رساني دارد، به خوبي قابل تشخيص‌اند.
به جز يك مورد، بقيه ايستگاه‌ها 60 متر طول و 20 متر عرض دارند.
ايستگاه‌هاي در عمق20 متري داراي پله‌برقي، بالابر و درهاي محافظ هستند. سقف‌ آن‌ها هرمي و شيشه‌اي است تا امكان استفاده از نور طبيعي فراهم شود. قرار دادن منشور در هرم‌ها باعث شكست نور و رنگين‌كمان روي ديوارها مي‌شود. نور ايستگاه‌ها به طور خودكار تنظيم مي‌شود تا ميزان آن تمام مدت يك‌نواخت باشد.
جنس ايستگاه‌هاي بالاي سطح زمين از شيشه، فولاد و بتن است تا زيبايي آن حفظ شود. اين ايستگاه‌ها فاقد درهاي محافظند. در صورت وجود هرگونه مانع روي ريل، قطار توسط سيستم حساس و خودكار متوقف مي‌شود و حركت مجدد آن دستي است.
امكان تماس با مركز كنترل جهت كسب اطلاعات يا در مواقع ضروري در تمام ايستگاه‌ها مهياست.
به دليل عدم فاصله بين سكوها و قطار، افراد ناتوان بدون كمك ديگران مي‌توانند به‌راحتي از مترو استفاده كنند.
امكان استفاده از تلفن همراه در تونل‌ها وجود دارد.
بليت‌ها:
بليت نه تنها در داخل واگن بلكه در ايستگاه‌ها نيز بايد اعتبار داشته باشد.
تمام ايستگاه‌ها داراي دستگاه فروش بليتند كه پول خرد و كارت‌هاي اعتباري را قبول ‌مي‌كنند.
قطارها:
قطارها بدون راننده بوده و صرفا بوسيله سيستم كامپيوتري كنترل مي‌شوند. از طريق اين سيستم خطاي انساني به صفر مي‌رسد. سيستم توسط 5 اپراتور تمام مدت چك مي‌شود.
حضور ناظران در قطار اگرچه به منظور اطلاع‌رساني و چك كردن بليت‌هاست اما در مواقع ضروري نيز وارد عمل مي شوند. در صورت عدم حضور ناظران، امكان تماس در قطار براي مسافران مهياست.
قطارها 39 متر طول، 2.65 متر عرض و 52 تن وزن دارند.
حداكثر سرعت آن‌ها 80 كيلومتر در ساعت است.
هر قطار 3 واگن، شش در اتوماتيك، 96 صندلي و ظرفيت 204 مسافر ايستاده را دارد. چهار جايگاه مجزا براي ويلچر، دوچرخه و دستفروش‌ها فراهم است.
قطارها به طور خودكار مي‌توانند به مركز رفته، بيرون آن‌ها توسط ماشين شسته شده و به سرويس برگردند يا حتي از سرويس خارج شده و به صورت دستي كنترل شوند.
گسترش:
خط دايره‌اي مركز شهر را به جاهايي كه دسترسي به مترو ندارند، متصل مي‌كند و شامل 17 ايستگاه است. به جز ايستگاه‌هاي مشترك مجموع ايستگاه‌هاي مترو كپنهاگ به 37 مورد خواهد رسيد.
دو خط تماما زيرگذر3 و 4 روزانه 275.000 را جابه‌جا خواهد كرد. هزينه اين خطوط 15 ميليارد كرون خواهد بود. طراحي و نوع قطارهاي آن مشابه خطوط قبلي است

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر