۱۳۸۷ اسفند ۸, پنجشنبه

کشورهاي اسکانديناوي براي مقابله با روسيه پيمان مشترک نظامي مي بندند


کشورهاي اسکانديناوي به همراه آيسلند قصد دارند براي دفاع از منافع اين کشورها در آبهاي اقيانوس منجمد شمالي پيمان مشترک نظامي تشکيل دهند.
به گزارش دانمارك نيوز:در اجلاس وزيران خارجه کشورهاي اسکانديناوي که در نروژ برگزار شد، طرح همکاري کشورهاي حوزه اقيانوس منجمد شمالي نه تنها در زمينه نظامي بلکه در زمينه هاي نظارت هوايي، ديده باني دريايي و تبادل تجهيزات پزشکي بررسي شد.
از ديگر طرح هاي پيشنهادي، ساخت و ارسال ماهواره اطلاعاتي بر فراز قطب شمال تا سال 2020 و همچنين همکاري در برقراري صلح بين المللي است.
پيمان نظامي مشترک کشورهاي اسکانديناوي که به منظور دفاع از منافع اين کشورها در برابر خطرات احتمالي روسيه در آبهاي اقيانوس منجمد شمالي شکل مي گيرد همکاري فنلاند، نروژ، سوئد، دانمارک و آيسلند را طلب مي کند.
چهار کشور اسکانديناوي، فنلاند، نروژ، سوئد و دانمارک با اين همکاري که از زمان پايان جنگ جهاني دوم مطرح شده بود موافق هستند ولي تحقق اين طرح پس از تشکيل ناتو، سازمان پيمان آتلانتيك شمالي به تعويق افتاد.
دانمارک و نروژ که طعم تلخ جنگ و اشغال از سوي ارتش نازي را چشيده اند به همراه آيسلند از اعضاي ناتو هستند.
اين در حالي است که فنلاند که در جريان جنگ جهاني دوم بدون وابستگي به ساير قدرتها از تماميت ارضي خود در برابر تهاجم ارتش آلمان و روسيه دفاع کرد، همچنان در عرصه نظامي بي طرف است.
سوئد نيز که در جنگ جهاني دوم دست نخورده باقي ماند تاکنون موضع بي طرفي را اتخاذ کرده است