۱۳۸۷ شهریور ۲۶, سه‌شنبه

باید به دنیا به هر وسیله ای فهماند که چرا ایرانیان به کشورشان میایند و پناهندگی میگیرند


نمايش اين فيلم كه شهره آغداشلو، جيم كويزل و پرويز صياد در آن بازي مي‌كنند، واكنش‌هاي متفاوتي را در داخل و خارج از ايران برانگيخته است.

خبرگزاري‌ها و منابع رسمي جمهوري اسلامي از آن به عنوان يك فيلم ضد ايراني ديگر از سوي هاليوود نام برده‌اند كه در جهت اهداف آمريكا و با هدف تخريب چهره ايران در غرب ساخته شده است.

روزنامه جام‌جم نوشته است كه با نمايش اين فيلم در فستيوال فيلم تورنتو، «رويكرد ضدايراني سينماي آمريكا نسبت به ايران وارد فازي تازه شد.»


داستان فيلم درباره سفر يك روزنامه‌نگار فرانسوي به دهكده دورافتاده‌اي در جنوب غربي ايران است. وي در آنجا با زني به نام زهرا آشنا مي‌شود كه خواهرزاده اش را روز قبل به جرم زنا سنگسار كرده‌اند. وقتي اين روزنامه‌نگار ضبط صوتش را روشن مي‌كند، فيلم به فلاش‌بك مي‌رود و از زبان زهرا ماجراي سنگسار ثريا روايت مي‌شود.

با پايان يافتن داستان زندگي ثريا، داستان فرار روزنامه‌نگار فرانسوي از ايران در زمان حال ادامه مي‌يابد. او قصد دارد نواري را كه ضبط كرده به عنوان سندي عليه نقض حقوق بشر در ايران و سركوب زنان ايراني در غرب منتشر كند.

فيلم بر اساس كتابي به همين نام، نوشته فريدون صاحب‌جمع ساخته شده كه در سال 1994 منتشر شده و ماجراي آن در سال ۱۹۸۶ اتفاق مي‌افتد.

شهره آغداشلو در نقش زهرا و جيم (جيمز) كويزل بازيگر فيلم‌هاي «خط باريك قرمز» (ترنس ماليك) و «مصائب مسيح» (مل گيبسون)، در نقش خبرنگار فرانسوي ظاهر شده‌اند.


تهيه‌كننده اصلي اين فيلم، كمپاني «ام‌پاور‌پيكچرز» است و فيلمنامه آن را سيروس نورسته به همراه همسر خود بتسي گيفن نورسته نوشته است.

نورسته در مصاحبه‌اي گفته كه فيلم «سنگسار ثريا ميم» را در منطقه خاورميانه ساخته، اما به كشور آن اشاره‌اي نكرده است.

سيروس نورسته فارغ‌التحصيل سينما از دانشگاه يو.اس.سي آمريكاست و سابقه بيست سال فعاليت تلويزيوني و سينمايي دارد. اما فيلم «سنگسار ثريا» نخستين فيلم سينمايي اوست.

فيلمنامه اين فيلم را بتسي نورسته همسرش نوشته كه وي هم فارغ‌التحصيل فيلمنامه نويسي از دانشگاه ميامي است.

علاوه بر شهره آغداشلو و جيم كويزل، پرويز صياد، ويدا قهرماني، نويد نگهبان و علي پورتاش نيز در اين فيلم بازي دارند.
نقش ثريا را نيز بازيگر جواني به نام مژان مارنو ايفا مي‌كند
.

ديالوگ‌هاي «سنگسار ثريا ميم» بيشتر به زبان فارسي است و فيلم با زيرنويس انگليسي، پخش جهاني مي‌شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر