۱۳۸۷ شهریور ۱۵, جمعه

خلخالی مشکل مشاعر داشت و حتی پسر او، این اواخر در مصاحبه ای اعتراف کرد که پدرش، دچار اختلالات روانی بوده.



صادق خلخالي كه بود
صادق احمدي گيوي خلخالي (۱۳۰۵-۱۳۸۳)، روحاني شيعه و حاكم شرع دادگاه‌هاي انقلاب پس از انقلاب ۱۳۵۷ ايران بود. وي در گيوي از توابع شهرستان خلخال متولد شد.او ۱۴ سال شاگرد روح‌الله خميني در كلاس‌هاي دروس مذهبي بود. خلخالي در سال 1383 بر اثر بيماري اي طولاني مدت مـُرد؛حاكم شرع و اعدام‌هاي جنجاليوي كه سابقه دستگيري و زندان در سالهاي قبل از انقلاب را داشت و از روزهاي نخست انقلاب در كنار خميني بود ، در ۲۴ بهمن ۱۳۵۷ ( ۱۳ فوريه ۱۹۷۹) با حكم خميني به عنوان حاكم شرع دادگاه‌هاي انقلاب منصوب شد.وي در خاطراتش در مورد نحوه انتخابش به عنوان حاكم شرع مي‌نويسد: «خدا شاهد است كه ما براي تصدي اين مقام كوچكترين تلاشي نكرديم و حتي تا زماني كه به من ابلاغ شد از آن اطلاعي نداشتم . آقا (خميني) با شناختي كه از روحيه انقلابي من داشتند عصر روز ۲۴ بهمن ۵۷ مرا به دفترشان احضار كردند و فرمودند : اين حكم را به نام شما نوشته‌ام ؛ حقير پس از ديدن حكم به حضورشان عرض كردم : آقا اين حكم سنگين است، فرمودند : براي شما سنگين نيست. گفتم مخالفين و وابستگان به طاغوتيان عليه من تبليغ مي‌كنند. آقا فرمود : من پشتيبان شما هستم و بالاخره بايد اين حكم را به كسي بدهم كه به او اطمينان داشته باشم»اين دادگاه‌ها به دستور مستقيم خميني براي محاكمه و مجازات دست اندركاران حكومت پهلوي تشكيل مي‌شدند. از كساني كه در اين ميان اعدام شدند، مي‌توان اميرعباس هويدا نخست‌وزير اسبق و نعمت الله نصيري رئيس ساواك را نام برد. و خلخالي با اعدام افرادي مانند هويدا، بلندپروازيهاي مهدي بازرگان را بطور موثري متزلزل كرد.خلخالي در پاسخ مخالفان به اعدام‌ها، آنها را به سخنان خميني ارجاع مي‌داد:
هركس در مقابل شما ايستاد همين طوريقه‌اش را مي‌گيري و كنارش مي‌اندازي. من با اتكاء به همين حمايت‌هاي جدي كار خودمرا ادامه مي‌دادم و به آنها مي‌گفتم امام فهميده حكم را به چه كسي بدهد و من يك قدماز انجام وظيفه‌ام عقب نشيني نمي‌كنم.

خانواده خلخالي دختر وي « فاطمه صادقي » است كه فاميل خود را تغيير داده‌است و در زمينه‌ حقوق زنان فعاليت مي‌كند او با ماهنامه زنان همكاري مي‌كرد و عضو تحريريه فصلنامه‌ گفتگو است و مطالبي در دفاع از جنبش فمينيستي در ايران و بر عليه حجاب اجباري در سال ۱۳۸۷ ارائه كرده است ؛

فهرست اسامي از اعداميان سرشناس به حكم صادق خلخالي
امير عباس هويدا (نخست وزير وقت)نعمت الله نصيري (رئيس ساواك و ارتشبد)فَرخ ‌رو پارسا وزير آموزش و پرورش (اولين وزير زن ايران)سپهبد نادر جهانبانيسپهبد اميرحسين ربيعيسپهبد رضا ناجي سپهبد مهدي رحيميسپهبد امين افشارسپهبد هاشم برنجيانسپهبد احمد بيدآباديسپهبد ناصر مقدمسپهبد عبدالله خواجه نوريسپهبد محمدتقي مجيديسپهبد جعفر قلي صدريسپهبد علي حجت كاشانيسرلشكر شمس تبريزي سرلشگر منوچهر خسرودادسرلشكر حسن پاكروانسرلشگر علي اكبر يزدجرديسرلشگر فخر مدرسسرتيپ شهنام رضاييسرتيپ حسين همدانيانسرتيپ شهنامسرهنگ مصطفي زمانيسروان ژيان پناهسالار جافسرتيپ تابعيسرلشكر وثيقسرتيپ ملكسرلشكر معتمدسرلشكر ده پناهسرگرد شعله ورسرلشكر بديع
ابراهيم يزدي از اعضاي شوراي انقلاب معتقد است كه آيت الله خميني گرچه اعدام چند نفر از سران ارتش را تاييد كرد، اما نه شكل اعدام و نه برخي ديگر از رفتارهاي خلخالي را قبول نداشت. در عين حال روشن نمي‌كند كه در اينصورت چرا هيچگاه خلخالي را عزل يا توبيخ نكرد! ؛ او بعد از شدت يافتن درگيريهاي سياسي پس از تابستان ۶۰ بعنوان حاكم شرع به محاكمه عده زيادي از اعضاي گروههاي سياسي پرداخت و مامور رسيدگي به پرونده‌هاي قاچاق مواد مخدر شد. وي پيرامون اعدام پسر نوجواني كه نشريه ارگان مجاهدين خلق را مي‌خوانده ‌است مي‌گويد: « براي خيلي از همكارانم سوال بود كه چگونه مي‌شود اين‌ها را سر جايشان نشاند. عصر از پيش امام بازگشته بودم..... داشتيم مي‌آمديم داخل كوچه منزل كه از شيشه ماشين ديدم دوتا بچه پانزده - شانزده ساله گويا مخفيانه چيزي با هم رد و بدل كردند. دستور دادم بگيرند و بگردندشان ببينم ماجرا چيه. خودم از كيف پسره اين روزنامه مجاهدين را در آوردم. يادم هست فاميلش شريعتي بود... همانجا پسره را با گلوله زدم و به همراهانم گفتم اينجوري بايد با اين جانوران برخورد كرد!»به ادعاي ابوالقاسم سرحدي زاده، آيت الله بهشتي اولين رييس قوه قضائيه پس از انقلاب با عملكرد وي مخالف بوده‌است و او توسط بني صدر به آيت الله خميني براي اين پست معرفي شده‌است؛

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر