۱۳۸۷ مهر ۶, شنبه

بعد از گرين كارت؛ كارت آبي اروپا از راه مي رسد


وزراي كشور اتحاديه اروپا روز پنج شنبه به اميد رقابت با سيستم كارت سبز آمريكا از طرحي براي جلب كارگران ماهر از كشورهاي در حال توسعه و تصويب سريع آن حمايت كردند.
اين مقامات همچنين بر «قرارداد اروپايي مهاجرت و پناهندگي» مهر تاييد زدند. به موجب اين قرارداد كشورهاي اتحاديه اروپا توافق كردند در عين ترغيب افراد به مهاجرت قانوني و اتخاذ سياست مشترك براي پناهندگان، مبارزه با مهاجرت غيرقانوني را شدت بخشند.
اتحاديه اروپا قصد دارد در رقابت با ديگر كشورهاي غربي بر سر افراد آشنا با تكنولوژي و خدمه بيمارستان ها كه بيشتر از كشورهاي در حال توسعه مهاجرت مي كنند و دست يافتن به منابع كاري كه مي توانند كمبودهاي موجود در اروپا را جبران كنند بيشتر تلاش كند.
ولفگانگ شوبِل، وزير كشور آلمان، در اين باره به خبرگزاري «آسوشيتدپرس» گفت: «در اين زمينه به موافقت اصولي رسيده ايم.» و به گفته بريس هورتفو، وزير مهاجرت فرانسه، اكنون تنها مسئله باقي مانده زمان آغاز استفاده از سيستم كارت آبي است كه معادل اروپايي كارت سبز آمريكا خواهد بود.
اما ايوان لانگر، وزير كشور جمهوري چك، گفت: كشورش تنها در صورتي با اين طرح موافقت خواهد كرد كه ابتدا محدوديت هاي موجود در مورد مهاجرت كارگران اعضاي جديد اتحاديه اروپا كه جمهوري چك نيز از جمله آنهاست از ميان برداشته شود.
لانگر گفت: «ما هم عضو اتحاديه هستيم و مي خواهيم همان حقوقي را داشته باشيم كه همه شهروندان اتحاديه دارند.»
سيستم كارت آبي به متقاضيان مهاجرت به اروپا فرصت مي دهد سريع تر اجازه كار بگيرند، آسان تر مسكن پيدا كنند و اقامت دائم بگيرند، و خانواده هاي آنها هم سريع تر و آسان تر به آنها بپيوندند.
در اين ميان سلستينو كورباخو، وزير كار و مهاجرت اسپانيا، خبر داد كه انتظار دارد طرح استفاده از كارت آبي تا پايان سال جاري ميلادي به تصويب برسد.
سيستم كارت آبي به متقاضيان مهاجرت به اروپا فرصت مي دهد سريع تر اجازه كار بگيرند، آسان تر مسكن پيدا كنند و اقامت دائم بگيرند، و خانواده هاي آنها هم سريع تر و آسان تر به آنها بپيوندند.
بر اساس آمار منتشر شده توسط اتحاديه اروپا، كارگران بسيار ماهر خارجي تنها ۷۲/۱درصد از جمعيت كارگران مهاجر اروپا را تشكيل مي دهند، در حالي كه اين رقم در استراليا ۹/۹و در ايالات متحده ۲/۳درصد است.
اما تحليلگران چندان به كارايي طرح كارت آبي اطمينان ندارند، چرا كه بر اساس آن مهاجران در هر زمان تنها به يكي از كشورهاي اتحاديه دسترسي و حق ورود خواهند داشت و به اين ترتيب شانس آنها براي يافتن كار محدودتر مي شود.
هر مهاجر تنها پس از اين كه ۱۸ماه با كارت آبي در يك كشور اروپايي كار مي كند مي تواند به يك كشور اروپايي ديگر برود، اما بايد در اولين ماه پس از ورود به كشور دوم كارت آبي جديدي تقاضا كند. در مقابل دارندگان كارت سبز ايالات متحده حق زندگي و كار دائم در اين كشور را به دست مي آورند.
در قرارداد مهاجرت و پناهندگي اروپا آمده است كه اين اتحاديه به مهاجران نياز دارد، اما در عين حال هشدار مي دهد كه «از منابع كافي براي پذيرش تمام مهاجران كه به اميد زندگي بهتر به اين قاره روي مي آورند برخوردار نيست.»
بر اساس اين قرارداد، اعضاي اتحاديه اروپا توافق كردند كه مهاجران غير قانوني بيشتري را از خاك خود اخراج كنند و به پرونده اين مهاجران نه گروهي، بلكه مورد به مورد رسيدگي كنند.
كميسيون اروپا تخمين مي زند كه در حال حاضر نزديك به هشت ميليون مهاجر غير قانوني در اتحاديه اروپا زندگي مي كنند. قرار است رهبران اتحاديه اروپا در ديدار ۱۵اكتبر خود اين قرارداد را امضا كنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر