۱۳۸۷ شهریور ۱۹, سه‌شنبه

وزیر اسرائیلی پیشنهاد ربودن و محاکمه احمدی نژاد را داد


بی بی سی : یک مقام اسرائیلی که در عملیات ربودن و محاکمه مقامات آلمان نازی مشارکت داشته اجرای همین روش را در مورد رئیس جمهور ایران توصیه کرده است

.روز سه شنبه، 9 سپتامبر (19 شهریور)، رافی ایتان، از وزیران کابینه ائتلافی اسرائیل، در مصاحبه با نشریه آلمانی اشپیگل گفت که روشی که برای ربودن آدولف آیشمن (از مقام های ارشد نازی ها) و انتقال او برای محاکمه به اسرائیل به کار رفت می تواند در مورد محمود احمدی نژاد نیز مورد استفاده قرار گیرد. آقای ایتان، 82 ساله، عضو حزب جیل (بازنشستگان) است و در کابینه ائتلافی اسرائیل سمت وزیر امور بازنشستگان را برعهده دارد.رافی ایتان آقای احمدی نژاد را متهم ساخته که با سخنان خود در مورد محو اسرائیل از نقشه جهان، مردم اسرائیل را به نسل کشی تهدید کرده است و به همین دلیل، باید در دادگاه رسیدگی به جنایت علیه بشریت محاکمه شود. رئیس جمهور ایران همچنین در چند سخنرانی نسبت به واقعی بودن هولوکاست - کشتار یهودیان در آلمان نازی - ابراز تردید کرده است.اظهارات رئیس جمهور ایران در مورد اسرائیل و هولوکاست با انتقاد گسترده بین المللی مواجه شد و برخی مقامات اسرائیلی، با تاکید بر تلاش ایران برای دستیابی به فن آوری هسته ای، سیاست آقای احمدی نژاد را تهدیدی جدی علیه کشور خود قلمداد کرده اند. در عین حال، آقای احمدی نژاد در سخنانی در ماه ژوئن سال جاری از توطئه "دشمنان" برای ربودن او در جریان سفری به عراق در ماه مارس سخن گفت اما مشخص نکرد چگونه از این توطئه با خبر شده و طراحان آن چه کسانی بوده اند.
محاکمه در لاههرافی ایتان اجرای طرحی برای ربودن رئیس جمهور ایران را قابل اجرا دانست و افزود که "هر شیوه ای برای کشاندن او به پای میز محاکمه در لاهه امکانپذیر است." آقای ایتان گفت که تمام گزینه ها برای دستگیری و تحویل آقای احمدی نژاد برای محاکمه قابل بررسی است.رافی ایتان، که عضو کابینه امنیتی اسرائیل نیز هست، تاکید کرد که نظر شخصی خود را ابراز می دارد و حمایت از ربودن و محاکمه محمود احمدی نژاد موضع رسمی دولت اسرائیل نیست. آقای ایتان از جمله ماموران موساد - سرویس جاسوسی اسرائیل - بود که در عملیات مخفیانه یافتن، ربودن و انتقال آدولف آیشمن به اسرائیل شرکت داشت. آدولف آیشمن از مقامات ارشد در زمان حکومت نازی ها در آلمان و از مسئولان پاکسازی قومی یهودیان بود که بعد از جنگ به اتهام به اجرا گذاشتن برنامه کشتار جمعی آنان محاکمه و اعدام شد. در این عملیات، ماموران اطلاعاتی و امنیتی اسرائیل پس از کشف محل اقامت آیشمن در بوئنوس آیرس، پایتخت آرژانتین، در سال 1960 او را ربودند و مخفیانه به اسرائیل بردند. آیشمن پس از انتقال به اسرائیل به اتهام نسل کشی، جنایت علیه بشریت و جرایم جنگی در دادگاهی در اسرائیل محاکمه و در سال 1962 به دار آویخته شد. آدولف آیشمن در زمان حکومت نازی ها به سرپرستی عملیات انتقال یهودیان ساکن کشورهای تحت اشغال آلمان در اروپای شرقی به اردوگاه های مرگ منصوب شد و به همین دلیل، از او به عنوان معمار هولوکاست یاد می شد. پس از خاتمه جنگ، آیشمن توانست با استفاده از نام مستعار و هویت جعلی، مجوز خروج از آلمان را به دست آورد و به آرژانتین بگریزد و تا زمان دستگیری توسط ماموران اسرائیلی، در آن کشور سکونت داشت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر