۱۳۸۷ شهریور ۱۸, دوشنبه

اينجاست كه بي ريشه بودن ملي اين حكومت برما محرز ميگردد


فتواي ازدواج مجاهدين با دختران كوچك


در بيشتر اينگونه ازدواج ها نياز مادي پدر دختر و فقر شديد خانواده وي موجب شده كه او را به ازدواج مردي ثروتمند در آورند كه دهها سال از او بزرگ تر و حتي گاهي بسيار پير است.
براي نمونه "ك. حسين" شهروند عراقي 65 ساله اي كه بيش از سي سال است در هلند زندگي مي كند. او اكنون كار نمي كند و خرج خود را از طريق حقوق بازنشستگي بيمه تأمين اجتماعي بدست مي آورد. او از نظر مالي وضعيت ايده‌آلي ندارد بلكه نسبت به وضعيت معيشتي عراق و فقر حاكم در اين كشور، فردي ثروتمند به نظر مي رسد.
او اكنون بدون اطلاع همسرش به عراق سفر كرده تا با دختر كم سن و سالي ازدواج كند. او مي گويد: من تنها عراقي نيستم كه چنين كاري مي كنم. بسياري ديگر از افراد نيز كار مشابه مرا مي كنند. دوست خود من 55 سال سن دارد با دختر 18 ساله اي ازدواج كرد و او را با خود به بلژيك برد.
طي سال‌هاي اخير كه آمريكا عراق را به اشغال خود درآورده، گروه‌هاي مسلحي كه خود را مجاهد مي نامند، خانواده هاي عراقي را وادار و قانع مي كردند كه دختران كم سن و سال خود را به ازدواج آنان در آورند. اين افراد به اصطلاح مجاهد، اين خانواده هاي عراقي را با استفاده از فتواهايي كه توسط شيوخ صادر شده بود، فريب مي دادند. بيشتر جنگجويان اين گروه‌هاي مسلح از كشورهاي اردن، افغانستان، يمن، عربستان، الجزاير، مراكش و غيره بودند كه براي مبارزه عليه اشغالگران به عراق آمده اند. اينگونه ازدواجها توسط مجاهدين بيشتر در شهرهايي مانند فلوجه و ديالي صورت مي گيرد.
در همين راستا شيخ "كامل الجبوري" از شيوخ عشاير عراقي سرشناس در شهر فلوجه در اين باره مي گويد: خانواده هاي عراقي از سوي اين افراد كه خود را مجاهد مي ناميدند تهديد مي شدند و به اجبار با دخترانشان ازدواج مي كردند.
وي در ادامه مي افزايد: آنان حتي ائمه مساجد فلوجه، بعقوبه و برخي ديگر مناطق را فريب داده بودند كه فتواهايي صادر كنند و بر اساس آن اهالي اين مناطق را به اين كار دعوت و آنرا فريضه اي ديني معرفي كنند كه ثواب زيادي هم در پي خواهد داشت.
شايان ذكر است شايد بتوان گفت دردناكترين داستان از اين نوع چندي پيش در مصر رخ داد به طوريكه مردي 92 ساله قصد داشت دختري را كه 75 سال از او كوچكتر است را به ازدواج خود در آورد، اما وزارت دادگستري اين كشور اجازه چنين كاري را ندارد زيرا قانوني در مصر وجود دارد كه بر اساس آن ازدواج با تفاوت سني بالاي 25 سال ممنوع است.
شايان ذكر است اين مرد 92 ساله مصري نبود بلكه از ديگر كشورهاي عربي بوده كه براي چنين ازدواجي به مصر سفر كرد.
ناگفته نماند به رغم وجود چنين قانوني اما ممنوعيت مطلق براي چنين كاري وجود ندارد زيرا در ادامه اين قانون آمده: در صورتيكه مرد ملكي به قيمت 7.5 هزار دلار را به نام دختر كند، مي تواند او را به ازدواج خود در آورد، با هر فاصله سني كه باشد.
از بيشترين كشورهاي عربي كه ازدواج دختران در سنين كوچك در آن صورت مي گيرد يمن است. به طوريكه بررسي هاي انجام شده توسط گروهي از اساتيد دانشگاه صنعاء نشان مي دهد 52% از دختران يمني ازدواج كرده طي دو سال گذشته، كمتر از 15 سال سن داشته اند. اين آمار نزد پسران 7% است.
غم انگيز ترين حادثه اي كه در يمن طي چند ماه گذشته رخ داد، ازدواج "نجود محمدعلي" دخترك 8 ساله با مردي 30 ساله بود. البته دادگاه دو ماه پس از ازدواج، به دليل به سن بلوغ نرسيدن اين دخترك بيچاره، دستور طلاق وي را صادر كرد و در مقابل به خانواده دخترك دستور داد كه بايد به همسر دختر 250 دلار غرامت پرداخت كند.
گفتني است اين طلاق پس از آن صورت گرفت كه دخترك قرباني با كمك اطرافيان خود از پدر و همسر سابقش نزد دادگاه خانواده شكايت كرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر